26.02.2011

Art Karneval Ptuj-Trio Čajkovski-25.2.2011

Objavljeno v Družbena kritika, Glasba, Humor avtor samokodela

Včeraj sem obiskal predstavo Art karneval 2011, v organizaciji društva Arsana! Vodja projekta je bil g. Mladen Delin, priznani ptujski klasični glasbenik, za kostume je poskrbela ga. Stanka Vauda Benčevič(ptujska kostumografinja in soustanoviteljica ptujskega kulturnega hrama Muzikafe), za scenografijo pa je poskrbel g. Jernej Forbici(ptujski akademski slikar)!Tako organizacijo, kostume, kot tudi sceno velja posebej pohvaliti! Šlo je za prekrasno prireditev, kjer me je že na začetku zelo navdušil uvodni program! Nastopila je skupina En Habit de Satie iz Italije, ki je izvedla predstavo, ki je na subtilen in globoko estetski način ponazorila življenje in delo Erika Satia, za katerega sem sicer na žalost slišal prvič. Gre za izjemno glasbeno osebnost, ki je imela tudi zelo svojstven način življenja in razne značajsko-zbirateljske obsesije. Pisal je tudi na tisoče obširnih zapiskov v jasnem lepopisu, saj je imel težave z amnezijo(izgubo spomina), bil pa je tudi zbiralec dežnikov in fular!

Predstava je z izjemno estetsko dodelanostjo, ter uporabo posebne osvetljevalne tehnike dosegla izjemne učinke na človeško dušo. Plesalke, sopranistka in pianist so ustvarili predstavo, v kateri so uporabljali dežnike, posebne obleke ki so se svetile z izjemnim vizualnim učinkom s katerim so plesalke pričarale plesne efekte, prav tako pa so to storile tudi z dežniki, preoblekle pa so se tudi v note in drevesa. Predstava je bila na vrhunski ravni, saj je že pri samem usklajenem in subtilnem odpiranju dežnikov izgledalo, kot da so lepa dekleta samo ta del točke vadile vsaj dve uri na dan. Kakšni amaterji bi si vzeli pet minut, da bi s svojo nespretno roko poskušali osvojiti odpiranje dežnika, a umetniški presežek je nekaj drugega. Ga. sopranistka je bila izvrstna, pa tudi pianist je prekrasno izvajal Satia. Šlo je za magično in igrivo predstavo, kjer so uporabljali predmete(dežniki, robčki, note, zvoki) in igrali like(konji, meduze, hruške in očala), ki jih je Satie oboževal!

En habit de Satie:

YouTube slika preogleda
Glavni dogodek večera pa je seveda bil nastop Tria Čajkovski, ki je bil sestavljen iz treh ruskih virtuozov. Konstantin Bogino(klavir, umetniški vodja),Pavel Vernikov(violina) in Chaucsian Alexander(violončelo), so izvrstno izvedli Letne čase Petra Iljiča Čajkovskega. Osebno sem bil sicer vedno usmerjen v kompleksnejše oblike tako imenovane popularne glasbe in predvsem nisem nikoli delil glasbe na zvrsti, a vendarle se nisem ravno veliko spuščal v sfere klasične glasbe, čeprav seveda poznam veliko znanih in manj znanih skladb, a nisem bil nikoli ekstremno poglobljen v to glasbo, čeprav imam kar veliko plošč s klasično glasbo, precej imam tudi jazza in seveda kompleksnega rocka, ki vsebuje tudi veliko elementov klasične glasbe. Kar se pa tiče Čajkovskega, sem nekaj njegovih skladb vsekakor poznal, poznal sem tudi eno skladbo iz Letnih časov, vse ostale sem preposlušal pred koncertom in bil zelo, zelo navdušen!

Spodaj sledi moj poskus abstraktno emotivne analize tega vrhunskega dela, kjer opisujem podobe in občutja, ki so se mi porodile ob poslušanju skladb, glede na sam zvok ki se poraja in glede na sam naslov skladb. Seveda pa gre vendarle le za moja občutja, saj bi nam le Čajkovski sam lahko povedal, kaj točno je imel v mislih, ko je pisal to delo! Delo je razdeljeno na stavke in sicer po mesecih, vse od janurja, pa do decembra seveda. Upam da boste v branju uživali! Dodajam pa tudi posnetke posameznih stavkov iz Youtuba, izvajajo jih priznani umetniki!

V skladbi januar(Pri Peči) sem začutil zmrzal ruske pokrajine, škripanje snega pod škornji, drobne kristalčke, ki se porajajo na vejicah golih dreves in vse to je slišati in vse to živi kot bližnja, le za zid kmečke hiše oddaljena resnica, ki ljudem daje trpkost, med tem ko se grejejo na stari peči, tema skladbe pa pretanjeno in subtilno podaja oboje hkrati, metafizično umirjenost zasneženih polj, ter toplino domače izbe! Vse spi in je spokojno in le kakšna bravura daje slutiti razbesnel in neusmiljen vihar snežink, ki se bliža.

Januar:

YouTube slika preogleda

V februarju(podnaslov je Pust), bi lahko slutili še več in več umiranja in umirjanja, a človeška duša si zna popestriti in razsvetliti temo zimskega vsakdana, saj bi sicer brlele le drobne svečke, tako pa karneval prinese življenje davno preden se razprejo prvi listki. Čajkovski je briljantno izrabil ta običaj za poživitev svojega dela že v drugem, še zimskem stavku, kjer ne bi pričakovali drugega kot morda življenja neizprosnega vetra. Živost skladbe in njene hitre, izrazno dodelane, ter vehementne bravure nam pričarajo maškare, tradicionalne ruske običaje kot je obmetavanje s snežnimi kepami, ter vožnje na snežnih kočijah. Zelo živa in pisana skladba, polna intenzitete in prvinske energije!!

Februar:

YouTube slika preogleda

Marčevsko skladbo(Škrjančeva pesem) zaznamuje svežina. Prvi listki se prebujajo, a ni še čutiti razbohotenosti narave, kot jo doživimo v juliju ali avgustu, kjer pa se je Čajkovski posvetil predvsem žetvi in vsemu veselju povezanem z njo. Ptički so v marcu že bolj živahni in že brskajo pod topečim se snegom za ostanki lanskoletnih drobtinic ali pa se še zanašajo na človeško pomoč, narava pa počasi čaka na močnejše sončne žarke, ki bodo ustvarili toplino za razcvet, a hkrati s poletnimi meseci tudi odnesli svežino, ki se jo tako zelo čuti v tej skladbi, ki nam da tisti občutek ki ga v sodobnih časih še najbolj dobimo, ko prvo marčevsko deževje odnese cestno umazanijo v odtoke, čeprav lahko misel na to podobo rahlo dezidealizira sliko, ki se nam pojavi v duši ob tej skladbi.

Marec:

YouTube slika preogleda

Aprilska pesem z naslovom Zvonček je meni osebno že dolgo znana skladba in mi je poleg januarske, februarske, junijske, avgustovske in septembrske, najljubša! Igrive melodije mi morda celo ustvarijo občutke ob prvem aprilu, ko se ljudje pošalijo s soljudmi, a seveda gre predvsem za vse bolj prebujajoči se svet narave, za intenziteto barv in zvokov, za gracioznost ki nam jo ponuja vso to prebujanje, ko tudi ljudje ki so čuteči znova zacvetijo in jim kri hitreje steče po žilah, kakor mogočni ruski veletoki!

April:

YouTube slika preogleda

Bele noči je naslov majske kompozicije in belina me spomni na cvetoče češnje ali breze v ruskih stepah, ki trepetajo z drobnimi listki. Razigranost se poveča, več je igrivosti, več kot aprila, a narava se v hladni Rusiji še kar ni razbohotila in mesecu zaljubljencev je Čajkovski, ki je imel v ljubezenskem življenju premnoge težave, spisal prečudovito melanholično in zelo umirjeno kompozicijo!

Maj:

YouTube slika preogleda

Naslov junijske skladbe je Bakarola(izhaja iz besede barka in gre za vrsto skladbe, ki so jo ustvarili beneški gondolarji, ko so vozili svoje gondole in v tem umirjenem, zibajočem se ritmu, so kasneje nastale mnoge kompozicije). Tudi junija nas Čajkovski preseneti z umirjeno prefinjenostjo izraza, a pristavi nekaj izjemno intenzivnih fraz in tistih nekaj trenutkov od 2:30 do 2:36 , to so zame skorajda najčudovitejši momenti celotnega dela, skorajda zato, ker je v celotnih Letnih časih vendarle toliko presežkov, da si je zelo težko izbrati najljubšega, predvsem pa so te fraze v juniju, ki so me še posebej fascinirale, precej preproste v primerjavi s kakšnimi drugimi. Junij torej umirjeno in subtilno razvnema dušo, a hkrati že prinese večjo intenziteto!

Junij:

YouTube slika preogleda
Koščeva pesem se zgodi v juniju! Zlahka si ob tej skladbi predstavljamo razcveten travnik in ruske ženice ki nosijo vino in kmečke dobrote. Skladba je izjemno živa, barvita, temperamentna in animirana, kot pisani metulji in čebele, ki jim kosci razčesnejo veselje letenja med bilkami. Končno spet razigranost, ki je nismo slišali skoraj vse od februarske skladbe! Skladba vsebuje mnogo hitrih pasaž, ki odlično poživijo vse kar si lahko duša zamisli pod naslovom Koščeva pesem. Skladba pričara večinoma svetle barve. Minimalno je temnih, melanholičnih tonov!

Avgustovska skladba Žetev je izjemno napeta in intenzivna skladba, skladba izjemne kompleksnosti, zelo zapletenih in hitrih pasaž, skladba ki poleg podob žetve pričara še vse kar si lahko človek zamisli v tem najtoplejšem in najbolj živem poletnem mesecu. V skladbi pa se pojavijo tudi temnejše barve! Morda strah pred točo ali razhod z dekletom, pod temnimi listi kostanja!!??

V Septembrski skladbi Lov občutim otroške skrivalnice, ki reflektirajo resnični lov, o katerem govori pesem. Čeprav je lov nekaj krutega, se zdi, da Čajkovski vse skupaj odstre kakor živahno igro igranja mačke in miši ali bolje rečeno igranja mačke z mišjo, v intenziteti fraz pa se nam porajajo tudi podobe lovskih psov, glasnih pokov pušk in melanholija ruskega ravninskega sveta! Skladba je spet, kakor avgustovska zelo intenzivna in osebno so mi v celotnem delu najbolj všeč prav takšne skladbe, saj sem vendar ljubitelj glasbenih zasedb, ki so si za enega izmed osnovnih načel izbrala skoraj nenehno vehemenco in intenziteto!!

Jesenska pesem se seveda poraja v oktobru! V njej je dovolj barvite in umirjene topline, da nas spomni na klasično podobo odpadajočih jesensko naslikanih listov, ki počasi padajo na hladna ruska tla, ki že slutijo zmrzal, ki se bo vrnila povsod razen tam, kjer že vse leto vlada permafrost! Tople barve, svetlo rumena in svetlo rdeča ustvarjajo skupaj z umirajočo rjavo kalejdoskop jesenske pokrajine! Pesem je počasna in pretanjeno leze proti koncu in že se sprašujemo ali bo Čajkovskemu uspelo njegovo delo proti koncu stopnjevati(kot bi bilo morda najbolje), glede na to, da se že bliža hladen in mrtev november.

Julij, avgust, september, oktober:

YouTube slika preogleda
Čajkovski pa morda ravno zavoljo stopnjevanja intenzitete proti koncu svojega izvrstnega dela spet ubere pot k ljudskemu izročilu(kot pri Karnevalu v februarju), ki ga je imel tako zelo rad, saj ta stavek poimenuje Trojka! Gre za ruski ples kjer moški pleše z dvema ženskama in pri tem oponašajo trojico konj ki vlečejo kočijo, kot je to v Rusiji v navadi! Spet ena meni ljubših skladb v celotnem delu, zelo vehementna, intenzivna skladba, pričakoval pa sem vse kaj drugega, saj gre vendar za mrzel in pri nas deževen november, ki ga zaznamujemo še z dnevom mrtvih. A genialni skladatelj je ubral pot veselja, plesa in radosti, ki nam pomagajo prebroditi temačne in mrzle dni v letu!!

December pa je seveda čas prazničnih in veselih dni, ko povsod skozi sneg in meglo gorijo lučke sreče, harmonije in radosti, čas ko ljudje premagujejo tesnobo temačnih dni s pričakovanjem daljšanja svetlih ur, ter pomladi in novega življenja, čas ko se praznuje ljubezen, druženje in nov začetek! Skladba je zelo polna, intenzivna skozi celotno kompozicijo, mešajo se svetle barve, kompleksne in hitre pasaže, živost podob, ter razigrane in harmonične notne kombinacije, ki nas spomnijo na pisana darila in toplino dlani, ki se z lahkotnostjo in srečo praznika gibljejo po črno belih tipkah, se od njih odmaknejo in sežejo v dlan bližnjega, glas pa vzklikne:’Živel veliki Čajkovski!’!!

November, December:

YouTube slika preogleda

Na koncu koncerta se je violinist zasedbe pošalil, da si morda zaradi glasbe ki so jo igrali mislimo, da so Rusi vedno žalostni in nato dodal, da imamo prav in zelo smo se smejali, potem pa je dodal, da so ga Rusi pri nas tudi že ’svirali’(ha, ha, ha) pri nogometu v Mariboru, nato pa so zaigrali tri šaljive skladbe, da so pokazali tudi bolj vesel del svoje narave!

Jaz pa sem ob koncu koncerta rekel gospe, ki je sedela ob meni, da sem opazil, da si je ko smo prišli do oktobra, oblekla zgornji del kostima, a stara gospa ni ravno dojela šale!

Za konec pa vam za zabavo podarjam še parodični dokumentarec o Čajkovskem iz serije Monty Python, kjer pythonovci naredijo analizo Čajkovskega, njegove homoseksualnosti, njegove glasbe, njegovega življenja, znotraj oddaje o kmetovanju. Podrobnosti zdaj ne bi prevajal, tisti ki dovolj dobro razumete angleško boste že razumeli. Gre skratka za parodijo ki v podtonu skuša povedati, da se bodo ljudje ki razmišljalo banalno, ukvarjali z vsem drugim, samo z glasbo Čajkovskega ne. Tako se v oddaji torej norčujejo iz Čajkovskovega trpljenja, homoseksualnosti(čeprav je bil en pythonovec homoseksualec), telesa in podobno! Začne se pa sploh zelo zabavno, saj voditelj reče nekaj takega: ‘Ali je bil Čajkovski trpeča duša, ki je prelival svoje bolečine v vzvišene stavke vrhunsko impresivne glasbe, ali pa je bil samo stari pedrček, ki je pisal pesmice!??’ Uživajte za konec torej še v tej vrhunski parodiji, ki nima namena očrniti Čajkovskega, ampak skuša le pokazati, kako na njega gledajo bedaki! Skratka za konec še malo humorja, glede na to, da so se tudi virtuozi na včerajšnjem koncertu ob koncu šalili!

YouTube slika preogleda

Pa še enkrat za konec: Živela vrhunska glasba!

  • Share/Bookmark
 
Objavo lahko komentiraš, ali pa s svojega bloga pustiš trackback. RSS 2.0

5 komentarjev

  1. Leiito pravi:

    Ti si genij, samo vprašanje, če te kot takega vidijo tudi drugi.

    26.02.2011 ob 22:18

  2. samokodela samokodela pravi:

    Hvala leiito! Jaz se sicer s tem ne obremenjujem, ampak ti me očitno vidis kot genija, za naprej pa bomo videli kaj bodo drugi rekli,he,he!!Kakšna dva človeka sta že uporabila ta izraz,he,he!Pa upam da bom od takšnih nazivov tudi kaj imel in najbrž bom, če me bodo tudi drugi tako videli kot ti!

    Ampak v osnovi so takšni nazivi precej relativni in nepomembni, pa pomembno je, kdo jih izreče!

    Pa praviš da sem genij, ampak vprašanje če me drugi tako doživljajo! Ne morem bit genij, brez da me drugi tako doživljajo! Ne morem se sam razglasit za genija, razen če sem bedak, ne pa genij!

    27.02.2011 ob 00:53

  3. Leiito pravi:

    Lahko se sam razglasiš za genija, zakaj ne, jaz to delam ves čas. Dobro blago se hvali samo, ne čaka na pohvale drugih.

    28.02.2011 ob 11:31

  4. sezirey pravi:

    Kodela kako fajn, da si si čas vzel in vse lepo napisal. :D Meni je bil ta koncert tudi zelo všeč :)

    4.03.2011 ob 14:34

  5. samokodela samokodela pravi:

    Hvala!! Lepo je bilo ja! Vse bolj in bolj se poglabljam v klasično glasbo, če že moramo glasbo deliti na zvrsti!

    Pa brez skrbi da se ta pojem klasična glasba tudi zlorablja, precej je take glasbe, ki si pač ne zasluži naziva klasika in precej je tudi glasbe, ki je čista klasika v smislu kvalitete, pa še nima tega naziva!

    5.03.2011 ob 02:34

Komentiraj

Za pisanje komentarjev morate biti prijavljeni.